W
przeciwieństwie do autorów Eugenika,
Biopollityka, Państwo, Dominikanin Michał Chaberek postanowił ująć problem
stosunku Kościoła do ewolucji w sposób całościowy i chronologiczny. Na początku
przedstawia zatem podstawowe pojęcia sporu: ewolucja,
gatunek, darwinizm, neodarwinizm, inteligentny projekt, kreacjonizm biblijny,
kreacjonizm naukowy i to w jaki sposób i kiedy owe pojęcia powstały. Następnie
zakreśla przestrzeń dzisiejszej debaty nad problemem, by w następnej części
książki przejść do szczegółowego omówienia historycznej reakcji Kościoła na
powstawanie ewolucjonizmu, zarówno naukowego, jak i potocznego, publicystycznego.
Pierwszy okres katolickiej reakcji przypada na lata 1860-1909, pojawiają się
wtedy takie dokumenty, jak choćby encyklika Arcanum Leona XIII. Mamy tutaj
zaprezentowane poglądy twórców próbujących podciągnąć ewolucjonizm pod chrześcijaństwo,
bądź przedstawić go w chrześcijańskim świetle (np. Mivart, Leroy, Zahm). Druga
część dotyczy okresu powojennego (1950-2011)
i autor okrasił ją podtytułem Umiarkowana
akceptacja teistycznego ewolucjonizmu (właśnie autorem tej koncepcji był J.
Zahn). Chaberek omawia tutaj dokumenty Piusa XII, zwłaszcza Humani Generis, pojawienie się
heretyckiej koncepcji Teilharda de Chardin’a, stanowisko Jana Pawła II względem
ewolucjonizmu i wreszcie poglądy Benedykta XVI w tej jakże kluczowej dla całego
świata katolickiego kwestii. Zakonnik kończy książkę rozdziałem o patowej
sytuacji, w której Kościół jeszcze nie wypracował oficjalnego konsensusu w
podejściu do różnych nurtów ewolucjonistycznych. Warte polecenia kompendium
historycznej i aktualnej doktryny nt. kreacjonizmu i darwinizmu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz